Cykla i motionslopp

Tycker du om att cykla och utmana dig själv under cykelträningen? Vill du ha ett mål att träna inför för att ytterligare öka din motivation till att ge dig ut på långa cykelrundor? Då är ett cykellopp något för dig!

När du har anmält dig till ett lopp finns det flera saker att tänka på. Först och främst behöver du lägga upp en plan för din träning men du behöver även se över din cykel och ordna praktiska detaljer vid loppet, som resa och boende.

För att helhetsupplevelsen kring ett motionslopp ska bli bra gäller det att planera noggrant inför tävlingen. Boka boende i god tid innan loppet och fundera igenom hur du ska transportera dig till och från loppet. Även om flyg går fort är ofta bil det smidigaste valet eftersom du då kan ta med dig din cykel och all annan packning på ett enkelt sätt. Om du funderar på att köpa en bil gäller det att hitta en modell som har bra packutrymme och är bekväm att åka längre sträckor med. Det mest ekonomiska är att leta bland begagnade bilar av bra kvalitet istället för att köpa en helt ny bil. Om du dessutom köper ett takräcke för cyklar eller en cykelhållare till dragkroken kan din cykel följa med dig vart du än ska.

Träna inför ett cykellopp

Hur mycket du behöver träna beror på vilken träningsbakgrund du har och hur mycket du har cykeltränat tidigare. Vilken träning som är bäst beror också på vilken typ av motionslopp du har anmält dig till; det är stor skillnad på ett mountainbike-lopp och ett cykellopp på asfalt. Om du ska cykla ett terränglopp behöver du öva på cykelstigar i skog och mark eftersom ojämna underlag kan vara svårt och till och med läskigt att cykla på för den som inte är van. Ett pass i veckan med teknikträning i terräng är en bra grund. Komplettera teknikträningen med konditionspass på cykel eller med löppass och liknande konditionsträning. Lägg också till minst ett styrketräningspass i veckan då du tränar igenom hela kroppen.

Om du ska delta i ett cykellopp på asfalt, som till exempel Vätternrundan, är det framförallt många pass på landsväg som krävs för att du ska kunna prestera bra på loppet. Variera intensiva intervallpass med långa och lugna pass på flera timmar. Cykla gärna tillsammans med andra för att öva på att ligga i klunga. Kontakta en cykelklubb för att höra om de har en avdelning för motionärer där du kan vara med.

Även om rätt träning är avgörande för att bli en bra cyklist behöver du också se över din cykel och övrig utrustning. Välj en cykel som passar din kroppsstorlek och som fungerar för det typ av lopp du ska ställa upp i. Om du är motionär behöver du inte ha den allra dyraste cykeln utan satsa på en tillräckligt bra cykel till ett rimligt pris och lägg istället energi på att verkligen genomföra ditt träningsprogram.

About Author