Styrketräning för cyklister

Även om cykling till största delen är en sport som handlar om uthållighet och kondition, är styrketräning en mycket viktig del av träningen även för cyklister, då styrketräning kan förbättra deras prestation på många sätt. Ökad styrka i lårmuskler och andra muskler som används när man trampar ökar till exempel effektiviteten i tramptaget. Det betyder med andra ord att man sparar mer energi i varje tramptag ju starkare man är, och den energin kan istället läggas på exempelvis spurter för att ta sig förbi andra cyklister. Att ha starka muskler gör dessutom att man har ett bättre skydd mot skador, både i form av överbelastningsskador och skador från fall från cykeln.

Vilka är då de bästa styrketräningsövningarna för en cyklist? Benmusklerna ligger självklart i fokus, eftersom det är de som driver cykeln framåt. En bra övning som ger grundläggande styrka i hela benen är benpress, som utförs på en särskild maskin där man ligger på rygg och trycker vikterna uppåt med benen. Vill man fokusera på mer specifika muskelgrupper är till exempel bencurl en bra övning, som tränar baksidan av låret eller hamstring. Bencurl kan utföras både stående och liggande. Vid liggande bencurl ligger man på mage, och lyfter vikter som vilar på fotlederna genom att böja benen uppåt mot ryggen.

Det är dock även viktigt att träna bålen som cyklist. En stark bål kommer bland annat leda till att man inte får lika ont som vanligt i ryggslutet och sätet efter en lång cykeltur. Bra övningar för att träna upp bålstyrkan är till exempel plankan och höftlyft. Plankan utförs genom att man från att man ligger på mage på golvet lyfter upp kroppen så att man står på tårna och underarmarna. Kroppen ska då vara rak som en planka – därav namnet. När man utför höftlyft ska man istället ligga på rygg, med benen uppböjda mot taket. Från den positionen lyfter man höfterna medan axlarna ligger kvar på golvet, tills kroppen bildar en rak, sluttande linje mot golvet. Detta upprepas det antal repetitioner som man klarar av.

För att ens träning ska bli effektiv behöver man dock inte bara rätt övningar, utan också rätt kläder, som sitter rätt och gör att man kan röra sig obehindrat och med bekvämlighet i alla övningar och rörelser. Att ha nya, snygga träningskläder kan dessutom göra att det känns lättare att komma iväg till styrketräningspasset. Du hittar träningskläder och massa andra snygga kläder till bra priser på Outletsverige.se.

About Author