Att cykla på vintern
När vintern närmar sig, är det många som ställer undan cykeln. Snö och is kan försvåra cykelträningen för många som då hellre väljer att använda sig av en motionscykel. En del kanske övergår till annan form av motionsträning som t.ex. längdskidåkning. Men med rätt utrustning kan man faktiskt fortsätta sin cykelträning fast minusgraderna kryper nedåt.
[b]Dubbdäck[/b]
Precis som för bilar finns det numera dubbdäck även för cyklar. Gummiblandningen har en mjukare struktur och maximerar greppet på det kalla väggunderlaget. Är dubbdäcken nya är det viktigt att först köra in dem ett par mil, över torr asfalt, så att inte dubbarna lossnar. Under den tiden använder du maximalt tryck i däcket. Ett lågt tryck är däremot att föredra om du cyklar på is eller hårdpackad snö. Det finns många [test:https://www.vti.se/sv/nyheter/dubbdack-till-cykel-testade/ ] på nätet där du kan få råd om vilket märke du ska välja.
[b]Kläder[/b]
De flesta känner säkert redan till att flera tunna lager är bättre än ett tjockt. Luften isolerar och gör att du behåller värmen som kroppen avger. Det är viktigt att välja sina kläder utifrån rådande väder. Man kan inte alltid lita på termometern för att se vilken köldeffekt som kommer uppstå. Fartvinden lägger i praktiken till ett flertal minusgrader . Små val kan göra stor skillnad på din cykelupplevelse. På vintern kan det ofta vara torrt och kallt och då bör man inte välja ett vattentätt plagg, vilket kan vara att föredra under stora delar av året i övrigt. Den torra vinterluften ger också en anledning att smörja in sig, och att skydda sin hud med Canoderm är ett bra sätt att motverka torrhet.
[b]Ljus[/b]
På vintern är det ofta mörkt och en cyklist syns många gånger väldigt dåligt för bilister. Förutom reflexväst är det viktigt med bra lampor på cykeln. Viktigt att komma ihåg är att batterier kan fungera sämre under extrema temperaturer. Enligt lagen gäller vitt ljus fram och rött baktill och en cyklist ska vara väl synlig på 300 meters avstånd. Reflexer ska finnas på sidorna,gärna i orange, och glöm heller inte bort att sätta reflex på eventuell cykelkärra. Transportstyrelsen har utformat olika regler för cykling i mörker och vilken märkning av reflexer som gäller. Förutom reflexvästen är det en god idé att ha reflex på de rörliga delarna av kroppen, armar och ben, för att ge en bild av hur du rör dig för bilisten.
[b]Vägar[/b]
På vintern kan vägarna vara dåligt röjda och ge betydligt mindre marginal för cyklisten att hålla till på, vid vägkanten. Många kommuner är dock duktiga på vinterhållningen av cykelvägar, så på många platser kan man fortsätta att cykla på dessa vägar. I en undersökning av cykelfrämjandet kom man fram till att fyra av tio kommuner prioriterar cykelbanor framför bilvägar eller i lika stor utsträckning. Många menar att cykeln är framtidens transportmedel och att kunna cykla året om är en viktig del i detta. Man behöver åtminstone inte skrapa rutorna!